شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.
انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،
از نظر اسلام زماني كه حيوانات را شکار یا ذبح مي كنند آيا آنها درد دارند يا درد را احس - نسخه قابل چاپ

+- انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک، (http://iran-airrifle.com/forum)
+-- انجمن: اصول،مفاهیم و فرهنگ شکار و تیراندازی (/forumdisplay.php?fid=89)
+--- انجمن: فرهنگ شکار (/forumdisplay.php?fid=90)
+--- موضوع: از نظر اسلام زماني كه حيوانات را شکار یا ذبح مي كنند آيا آنها درد دارند يا درد را احس (/showthread.php?tid=334)

صفحه ها: 1 2


از نظر اسلام زماني كه حيوانات را شکار یا ذبح مي كنند آيا آنها درد دارند يا درد را احس - reza - 2011-04-21 09:35 AM

از برخي آداب و شفارشات اسلام در باب ذبح روشن مي شود كه حيوان احساس درد دارد و روش ذبح اسلامي به گونه اي است كه حيوان كمترين رنج و درد را متحمل شود . مثلا سفارش به تيز بودن كارد , بريدن از رگهاي گردن بر خلاف آنچه در كشتن با
دين اسلام قوانين و دستورهاي جامعي در زمينه حقوق حيوانات بيان داشته است و اين قوانين آن چنان دقيق و مفصل بيان شده‌اند که در نوع خود بي‌سابقه‌اند.شرایط وآداب که اسلام برای کشتن حیوانات واستفاده از انها مقررداشته است همه به نوعی برگشت به حمایت از حقوق حیوانات دارد. ارزیابی این شرایط می رساند که بايد از مرگ توأم با قساوت و بي‌رحمي حیوان خودداري گردد و نيز بايد مراقب بود که کشتن حیوان سبب بي‌رحمي و قساوت انسان نشود و به مرگ بي‌رحمانه و مثله کردن حيوانات نينجامد .ازهمین رو ،فقها فرموده اندبنا بر احتیاط سرحیوان راپیش ازبیرون آمدن روح از بدنش جدانکنندالبته اگر ازروی غفلت یا به جهت تیزی چاقو سر جدا شود اشکال ندارد.
نهي از آزار حيوانات و رعايت حقوق آنان در احاديث و روايات بسيار مفصل و دقيق است و حتي کوچکترين مسائل از نظر دور نمانده است به طوري که در حديث آمده است: سزاوار است کسي که شير را مي‌دوشد، ناخن‌هاي انگشتان را بگيرد تا حيوان اذيت نشود. ذکر همين مقدار نشانگر اهميتي است که اسلام به حقوق حيوانات داده است.
خداوند لعنت کند کسي را که يال و دم اسب را که وسيله دفاع اوست، قطع کند.
همچنين در «وسايل الشيعه» آمده است شکار حيوانات براي تفريح و بدون احتياج حرام است. بنابراين سفر کسي که براي تفريح به شکار مي‌رود، سفر معصيت بوده و بايد نمازش را تمام بخواند (حر عاملي, 1403ه‍، ج 8, ص 361). پیامبر(ع): لعن الله من مثل بالحيوان؛ «خداوند لعنت کند کسي را که حيوان را مثله کند»
ـ نهي از ذبح حيواني در مقابل حيوان ديگر
جايز نيست حيواني را در مقابل حيوان ديگري که او را مي‌بيند ذبح کنند (حلي, 1411 هـ , ج 3, ص 914).
امام علي(س) فرموده است: «گوسفندي را نزد گوسفند ديگر ذبح نکنيد».
ـ نهي از جدا کردن بچه حيوان از مادرش
در اکثر اين روايات و دستورها رعايت حقوق حيوانات به خوبي ديده مي‌شود؛ از جمله:
الف‌ـ صيد يا ذبح حيوان در شب: در کتب فقهي صيد حيوانات وحشي و پرندگان يا ذبح حيوانات در شب مکروه اعلام شده است، مگر هنگامي که ضرورت اقتضا کند (طوسي, 1343, ج 2, ص 594). شايد فلسفه کراهت که در آيات متعددي از قرآن هم بيان شده، اين باشد که خداوند شب را مايه آرامش و استراحت قرار داده است، لذا به هم خوردن آسايش و آرامش هيچ موجودي حتي حيوانات در شب روا نخواهد بود.
ب ـ وسيله صيد: در مورد وسيله صيد و ذبح نيز دستورهايي هم چون برنده بودن وسيله (براي آزار نديدن حيوان)، نهي از قطع و بريدن و مثله کردن اندامي از حيوان قبل از ذبح، متناسب بودن وسيله صيد با شکار و... ديده مي‌شود. از جمله اينکه ذبح کردن بايد با وسيله آهني تيز باشد و گرنه جايز نيست مگر در هنگام ضرورت که آن هم بايد سعي شود وسيله حتي الامکان تيز و برنده باشد (حر عاملي، 1403ه‍، ج 8، ص 361).
احاديث و رواياتي در نهي از کشتن بيهوده حيوانات نقل شده که به برخي از آنها اشاره مي‌شود:
من قتل عصفـوراً بغير حق سـأله الله عنه يوم القيامه؛ «کسي که گنجشکي را به غير حق بکشد، خداوند روز قيامت از او سؤال خواهد کرد» (همو).
عن النبي صلي الله عليه و آله انه نهي عن قتل کل ذي روح الا ان يوذي؛ «از رسول نقل شده که ايشان نهي مي‌فرمودند از قتل هر موجودي که روح دارد مگر آنکه جوازي براي آن کار باشد» (نائيني، 1378، ش 26، ص 47).
همچنين از پيامبر (ع)نقل شده که فرمود «در شبي که به معراج رفته بودم بر آتش جهنم گذري داشتم. زني را در حال عذاب ديدم. از علت عذاب پرسيدم. گفته شد گربه‌اي را بسته بود و آب و غذايش نمي‌داد و اجازه استفاده از خس و ‌خاشاک زمين را هم به او نمي‌داد تا گربه به هلاکت رسيد. پس خدا به واسطه آن عمل ناشايست عذابش مي‌کند».

برای آگاهی بیشتر ر. ک: نائيني، عليرضا، رباني، محمد، «حقوق حيوانات از ديدگاه قرآن و احاديث»، فصلنامه دانشور، سال هفتم، تهران، دانشگاه شاهد، 1378
شهيدي، سيد جعفر، ترجمه نهج البلاغه، تهران، شرکت انتشارات علمي و فرهنگي، چاپ هفتم، 1374
طوسي، محمد، النهايه في مجرد الفقه و الفتاوي، تهران، دانشگاه تهران،1343
فريدوني، حسين، بررسي حقوق حيوانات در اسلام و قوانين روز، پايان نامه دکتراي دانشگاه تهران، بي تا
فلسفي، محمد تقي، گفتار فلسفي اخلاق از نظر همزيستي و ارزش‌هاي انساني، هيأت نشر معارف اسلامي،1397

از طرف ديگرعالم طبيعت دار تزاحم است و موجودات زنده در آن از همديگر ارتزاق مي کنند. حيوانات گوشت خوار مثل شير و ببر از حيوانات گياهخوار چون آهو و ميش تغذيه مي کنند. گياهخواران نيز نيروي حياتي خويش را از گياهان زنده تأمين مي کنند. انسان نيز از اين قاعده مستثني نيست. انسان هم محتاج گياهان است هم محتاج حيوانات.
پزشکان تأييد مي کنند که انسان با ترک خوردن گوشت جسما و روحا دچار بيماري مي شود. در روايات اهل بيت(ع) نيز توصيه شده است به خوردن گوشت و نهي شده است از خوردن زياد آن. پيامبر(ص) فرمودند: «هر کس چهل روز (پشت سر هم) گوشت بخورد سنگ دل مي شود.» و علي(ع) فرمودند: «شکم هايتان را گورستان جانوران نکنيد.» و امام صادق(ع) فرمودند: «در هر هفته يک بار گوشت بخوريد و خود و فرزندانتان را بدان عادت ندهيد، زيرا موجب اعتيادي همچون اعتياد به شراب مي گردد. نيز آنان را بيش از چهل روز از گوشت محروم نکنيد چرا که آنان را بد خوي مي کند.» پيامبر(ص) فرمودند: «هر کس بر او چهل روز بگذرد و گوشت نخورد، بايد با اميد به خدا قرض کند و گوشت بخورد.» (يعني اگر پول ندارد قرض کند و گوشت بخورد.) (دانش نامه احاديث پزشکي، محمدي ري شهري، صص 117-133)
بنابراين اگر در اسلام به خوردن گوشت توصيه شده است به خاطر اين است که ترک آن موجب زيان است و البته از زياده روي در خوردن گوت نيز نهي شده است باز به خاطر مضرات آن.
اگر حکيمانه و با عقل ناب و به دور از تأثير عاطفه به طبيعت بنگريم خواهيم ديد که اين امور لازمه نظام مادي هستند. موجودات زنده در طبيعت محکوم به مرگند و هيچ موجود زنده اي تا ابد زنده نمي ماند. ليكن در برابر برخي از ديگر گونه هاي مردن بريده شدن سر راحت تر است چرا که گوسفندن با ديدن چاقو نمي ترسد و تا گلويش بريده نشده است از مرگ خود آگاه نمي شود.بنابراين با ذبح عذاب مضاعفي بر حيوان وارد نمي شود تا خلاف رحمت باشد و حيوان همان عذابي را تحمل مي کند که بدون شک روزي تحمل خواهد کرد چرا که هر حيواني روزي بايد بميرد ،وناچار دردي را تحمل مي كند.



RE: از نظر اسلام زماني كه حيوانات را شکار یا ذبح مي كنند آيا آنها درد دارند يا درد را احس - mehrshad - 2011-04-21 09:56 AM

خب من موندم اگه در اسلام شکار به قصد تفریح حرامه پس چرا دوستان انجام میدن؟
من خودم دین و ایمون ندارم ولی اینکار را نمیکنم چون عقلا هم درست نیست.
البته توجیه کردن که مثلا من اینا را کباب میکنم و میخورم و برای کمر درد خوبه و این حرفا مسلما گناه را صواب نمیکنه و سر خود گول مالیدنه!!!
یه کبوتر یا گنجشک یا هر پرنده دیگه بین 20 تا 30 سال میتونه عمر کنه و به خاطر چند ثانیه لذت شلیک و منهدم کردن، واقعا جوانمردی نیست کشتن یک جونداری که قانونی نیست تا از جونش مثل انسانها دفاع کنه.
از تمام دوستان خواش میکنم که توجه کنن همونطور که یه بچه 4 کیلویی و یه ادم 130 کیلویی جونشون در یه حد با ارزش هست براشون،یک فیل و یک گنجشک هم هردو صاحب جون هستند که براشون عزیزه و مثلا کشتن 10 تا پرنده در یک روز ،کشتن 10 جاندار هست.
من خودم البته قبلا توی نوجونی خیلی پرنده زدم ولی واقعا کار درستی نیست.
مرد میخواد توی 80-90 متر، 5 تا شیشه دلستر را با 5 تا شلیک بزنه ولی کشتن پرنده از 10-30 متری و البته به اسم 60تا 100 متری! واقعا هنری نیست.
توی کشورهای مترقی که به حقوق حیوانات بها میدن حتی گنجشکها میان روی میز رستوران در حالیکه طرف داره غذا میخوره و خورده های غذا را میبرن.
کبوتر ها توی دست ادم نون میخورن و ادم لذت میبره،واقعا کشتن چنین جاندارانی هنر نیست.
باز اقلا شکاری که یه روز تعقیب و گریز داشته باشه یکم قابل توجیه تره....
ارادت.


RE: از نظر اسلام زماني كه حيوانات را شکار یا ذبح مي كنند آيا آنها درد دارند يا درد را احس - mbt - 2011-04-21 10:18 AM

با شدت 10 ریشتر با نظرات آقا مهرشاد در مورد شکار به قصد لذت موافقم
چون فرض کنید یکی بیاد به قصد لذت دوستمون یا اعضای خوانودمون رو بکشه حالا با قصد خوردن بود یک چیزی (شوخی)
همون جمله همان چیزی را که برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند از حضرت علی (ع) میتونه خیلی چیزا رو حل کنه


RE: از نظر اسلام زماني كه حيوانات را شکار یا ذبح مي كنند آيا آنها درد دارند يا درد را احس - mehrshad - 2011-04-21 10:25 AM

ممنون از شما.
مشکل ماها اینه که دین یا قوانین را مطابق میلمون تغییر میدیم و توجیه میکنیم.
به صراحت در دین گفته که شکار به قصد لذت حرامه.
حالا ادم باید کلاهشو قاضی کنه که انصافا برای نیاز شکار میکنه یا لذت .
اگه برای لذت هست که نتیجتا از کشتن و خون ریختن داره لذت میبره و این میشه یه کلمه که دوستان خیلی بدشون میاد!
خلاصه درس:
لذتی که در ترکوندن دلستر هست در شکار نیست.
حضرت مهرشاد!!!!


RE: از نظر اسلام زماني كه حيوانات را شکار یا ذبح مي كنند آيا آنها درد دارند يا درد را احس - Saeed-AT44-Long - 2011-04-21 10:32 AM

کاملا موافقم با آقا مهرشاد
من هم مدتی پیش گهگاهی و نه زیاد شکار میکردم ولی یه مدته تصمیم گرفتم به هیچ جانداری شلیک نکنم و تا الان هم بهش عمل کردم و اینو بگم که تازه لذت استفاده از تفنگ رو چشیدم هر وقت شکار می کردم جدای از لذت اصابت ته دلم براش گریه میکردم سوسول بازی حساب نکنید ولی این یه واقعیته.
هر وقت ماشه رو چکوندم و نتیجش بی عیب بود لذت بردم اما وقتی شکار میکردم چون نتیجش بی عیب نبود ته دلم ناراحت می شدم


RE: از نظر اسلام زماني كه حيوانات را شکار یا ذبح مي كنند آيا آنها درد دارند يا درد را احس - ALIANA-54-T06 - 2011-04-21 11:24 AM

بسیار ممنون از دوست خوبمون آقا رضا که مطالب بسیار ارزشی و مفیدی را بیان کرند و همچنین دیگر دوستان عزیز خودم واقعا کیف کردم از درک مسئله و احترامی که دوستان قائل شدند Khansariha (256)
منم با هدفزدن و ترکوندن بیشتر موافقم و خیلی هم برام لذت بخشه Khansariha (223)Khansariha (223)Khansariha (223)


RE: از نظر اسلام زماني كه حيوانات را شکار یا ذبح مي كنند آيا آنها درد دارند يا درد را احس - majid59 - 2011-04-21 11:48 AM

1-خشونت کردن ( مثلا کشتن...) یک قسمت بنیادی از روان موجودات زنده هست و کارکردهای زیادی هم براشون داره...دیروز عادت نشده که امروز با آیه و حدیث و نصیحت از یاد بره..ممکنه اگر صدها سال بدون خوردن گوشت زندگی کنیم(؟!) و در امنیت کامل هم باشیم ژن انسانی تغییر کنه
2-من هنوز نمیفهمم از نظر حقوق حیوانات و .... خوردن مرغ بسته بندی شده توی فریزر چه فرقی با زدن کبوتر توی بیابون و خوردنش داره...خون حیوون وحشی رنگینتره؟؟؟!
3-معتقدم اگر قرار است گوشت بخوریم بهتر است مسوولیتش را بپذیریم و هر کس چیزی را بخورد که دلش آمده حق حیاتش را بگیرد و به نظرم به شرافتمند بودن هم نزدیکتر است...(نه اینکه توی رستوران ماهیچه به نیش بکشی و در شقاوت شکار سخنرانی کنی)...حالا اگر کسی گیاهخوار بود باز یک حرفی...

*(شکار تفریحی به معنای زدن حیوان و رها کردنش توی طبیعت یک حرکت فوق العاده ابلهانه هست و من در اینجا بهش نپرداختم)


RE: از نظر اسلام زماني كه حيوانات را شکار یا ذبح مي كنند آيا آنها درد دارند يا درد را احس - ALIANA-54-T06 - 2011-04-21 12:01 PM

(2011-04-21 11:48 AM)majid59 نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
1-خشونت کردن ( مثلا کشتن...) یک قسمت بنیادی از روان موجودات زنده هست و کارکردهای زیادی هم براشون داره...دیروز عادت نشده که امروز با آیه و حدیث و نصیحت از یاد بره..ممکنه اگر صدها سال بدون خوردن گوشت زندگی کنیم(؟!) و در امنیت کامل هم باشیم ژن انسانی تغییر کنه
2-من هنوز نمیفهمم از نظر حقوق حیوانات و .... خوردن مرغ بسته بندی شده توی فریزر چه فرقی با زدن کبوتر توی بیابون و خوردنش داره...خون حیوون وحشی رنگینتره؟؟؟!
3-معتقدم اگر قرار است گوشت بخوریم بهتر است مسوولیتش را بپذیریم و هر کس چیزی را بخورد که دلش آمده حق حیاتش را بگیرد و به نظرم به شرافتمند بودن هم نزدیکتر است...(نه اینکه توی رستوران ماهیچه به نیش بکشی و در شقاوت شکار سخنرانی کنی)...حالا اگر کسی گیاهخوار بود باز یک حرفی...

*(شکار تفریحی به معنای زدن حیوان و رها کردنش توی طبیعت یک حرکت فوق العاده ابلهانه هست و من در اینجا بهش نپرداختم)
مجیدجان خوردن گوشت و حتی گوشت شکار طبق قوانین اسلام مجازه و حدودش هم برای نیازمندی انسان (در صورت نیاز ) مشخص شده اصل مخالفت که بیان شد برای تفریح و سرگرمیست که نهی شده .
در اسلام خوردن گوشت در فاصله کمتر از 40 روز بسیار هم توصیه شده و لازم شمرده شده و برای همین هم خداوند میفرماید برای شما حیوانات اهلی (رام شده) قرار دادیم تا ازشون بهره مند شوید و گفتن نداره که بسیار دامپروری هم شغل مفید و باارزشی در اسلام هست و خیلی از پیامبران ما هم دامپرور بوده اند. این منافاتی با اصل قضیه ندارد و دوستانی که شکار میکنند اگر محروم از گوشت هستند یعنی نیاز دارند و یا شغلشان اینچنین (راه کسب زندگیشان) هست مجازند وگرنه اشکال شرعی دارد .Khansariha (214)


RE: از نظر اسلام زماني كه حيوانات را شکار یا ذبح مي كنند آيا آنها درد دارند يا درد را احس - masih.hunter - 2011-04-21 12:24 PM

حضرت مهرشاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا​ااااااااااااااااااااااااااااد هی وای من Khansariha (256)

خدا بگم چیکارت کنه


RE: از نظر اسلام زماني كه حيوانات را شکار یا ذبح مي كنند آيا آنها درد دارند يا درد را احس - mehrshad - 2011-04-21 12:27 PM

مجید عزیز:
1- کدوم حیوان در طبیعت برای لذت و گروپ گیری شکار میکنه؟!
2-شما تا حالا کشتار گاه مرغ تشریف نبردین احتمالا،اونجا ابتدا مرغها توسط دستگاه شوک الکتریکی بیهوش میشن و بعد سرشون بریده میشه.
این فرق داره با اینکه ساچمه بخوره و نصف بدن حیوون منهدم بشه و پرواز کنه بره 20 متر اونور تر بیفته و در حالیکه داره جون میده به ادم نگاه کنه و شما سرشو ببری.
3-خیلی ها حتی همین کار را میکنن و گوشت نمیخورن و حتی از نظر سلامتی هم گوشت زیادش برای بدن مضر هست.