شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.
انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،
مکانهای مختلف ماهیگیری در استان اردبیل - نسخه قابل چاپ

+- انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک، (http://iran-airrifle.com/forum)
+-- انجمن: جاذبه های طبیعی،حیات وحش و شکار (/forumdisplay.php?fid=21)
+--- انجمن: ماهیگیری (/forumdisplay.php?fid=101)
+---- انجمن: معرفی مکانهای ماهیگیری در ایران وشهرستانها (/forumdisplay.php?fid=112)
+---- موضوع: مکانهای مختلف ماهیگیری در استان اردبیل (/showthread.php?tid=1503)



مکانهای مختلف ماهیگیری در استان اردبیل - hellboy - 2013-06-02 11:33 AM

دریاچه نئور
[تصویر: 13701600611.jpg]
دریاچه نئور در موقعیت جغرافیایی N375948 E483344 در استان اردبیل واقع است. اين درياچه در 48 کيلومترى جنوب خاورى اردبيل به طرف خلخال و در فاصلة 18 کيلومترى خاور جاده، در منطقة کوهستانى قرار دارد.این دریاچه در دامنه‌هاي رنگارنگ رشته كوه باغرو در ارتفاع 2700 متر از سطح دریا قرار دارد و وسعت آن بيش از 220 هكتار و مشتمل بر دو درياچه كوچك (40) و بزرگ (180 هكتار) است که در فصل بهار به هم مي پيوندند و درياچه واحد را به وجود مي آورند. بيشترين عمق درياچه 5/5 متر و ميانگين ژرفاي آن سه متر است. درياچه نئور زيستگاه برخي از گونه هاي پرندگان مهاجر عبوري است و ماهي قزا آلاي رنگین کمان آن شهرت جهاني دارد. ماهی‌های دریاچه نئور هر سال پیش از زمستان صید و جمع‌آوری می‌شوند زیرا در اثر یخ زدن دریاچه این ماهی‌ها نمی‌توانند در زمستان زنده بمانند و پس از زمستان دوباره ماهی‌های کوچک پرورشی در نئور رها می‌شوند. هرساله مسابقه تفريحي تحت عنوان ”مسابقه ماهيگيري“ در اين درياچه بين دوستداران صيد ماهي انجام مي شود.
بارندگى مناسب و وجود چشمه هاى فراوان سبب پايدارى وضعيت درياچه شده ضمن آنكه هواى مطبوع منطقه زمينه بسيار مناسبى براى جذب گردشگر خصوصا در اوقات گرم سال را فراهم كرده است. اين منطقه داراى پوشش گياهى متنوعى از گياهان خشكى زى و آبزى است.
مسیر دره گرگانرود را می توان به عنوان مسیر مناسب، بکر و زیبا برای صعود به بغروداغ ونئور از مسیرجنوبی، آن به شمار آورد. از هشتپرطالش توسط وسیله نقلیه با عبور از پل گرمان رود وسه راهی به سوی مسیر کوهستانی تالش درجاده ای مناسب وجنگلی حرکت می کنیم.با پشت سر گذاردن آبادی های کوچک و بزرگ چون ریک، دشتیار،کیش دیبی، سه راهی سوباتان، دکاه خانی، اسب سرا وزره و عبور از امتداد قلل تیلار درسمت جنوب و کالو که پوشیده از درختان جنگلی است به پیرگری، لقمه کش، لوراهونی، اسنور و بالاخره به آخرین محل این مسیر کلنگلی بیل می رسیم درمیان مراتع عاری از جنگل آن ازوسیله نقلیه پیاده می شویم. هوا صاف نسبتاً سردی از ما استقبال می کند. مسیر را به سمت شمال غربی از بالای چشمه کوچکی درارتفاع 2200متری ادامه می دهیم تابه دریاچه کوچک قره گل که در واقع برکه سیاه رنگی است می رسیم. در این نقطه چشمه آب بزرگ قراردارد. از این محل رشته کوه بغروداغ نمایان است.همچنین آبشار بزرگی مشاهده می شود که فصلی است و بر اثر آب شدن برف ها و یخ پدیدآمده است. مسیر آبشار که ازکوه بغروبه پایین روان است با مسیر آب باتمان فرق می کند. با دیداری آبشار مجدداً مسیرمان را به سمت شمال غربی پی گیری کرده، با عبور ازدشت های سرسبز و مراتع زیبای منطقه که در میانشان گل های حسرت سفید روییده است به دشت بازی درپای قله بغرو می رسیم. اینجا محل مناسبی برای اتراق ماست.
صبح زود از مسیری بسیار ملایم وکم شیب به قله بغروداغ صعود می کنیم.از فراز قله دریاچه بزرگ نئور به ارتفاع 3000متری دیده می شود .برای رسیدن به آن ما باید مسیر را مقداری دور زده از دامنه شمالی قله به سوی آن سرازیر شویم. با پیداکردن راه وعبوراز پهندشتی وسیع سرسبز باراه پیمایی نسبتاً طولانی، خود را به کرانه های آن می رسانیم.این دریاچه در شب های تابستانی ومهتابی همچون آینه ای شفاف می درخشد.طول این دریاچه مستطیل شکل 4کیلومتر و عرض آن یک کیلومتر وعمق آن تقریباً ده متر می باشد.آب آن از ذوب برف های ناحیه اطراف و احتمالاً چشمه های داخلی آن تأمین می شود. دریاچه دارای ماهی قزل آلا نیز می باشد.
این دریاچه در حداکثرین عمق در حد کمینه 5/5 متر ودر حد بیشینه 13 متر میباشد . آب این دریاچه برای استفاده آبیاری زمینهای کشاورزی مورد بهره برداری قرار می گیرد وهر ساله به میزان اندک بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان جهت کنترل جمعیت گامارس های موجود در دریاچه های رها سازی می گردد .
محدوده دریاچه نئور به علت واقع شدن در داخل منطقه حفاظت شده لیسار ( گیلان ) به دلیل ضوابط خاص موجود بر این مناطق شکار هر گونه پرنده آبی در این دریاچه ممنوع بوده لذا عوامل خاص طبیعی و انسانی حیات وحش این منطقه راتهدید نمی کند .
ارزش تالابها: این دریاچه دارای ارزشهای زیستگاهی – اکوتوریستی – زنبور داری – کشاورزی ودامداری می با شد .
راههای دسترسی به دریاچه
1- هشت پر (طالش)، ریگ، کیش دیبی، شیله، مریان، قلعه جوق، حفظ آباد و عباس آباد.
2- خلخال، گیوی، فاراب، قره قشلاق، کزور، خلفلو، هل آباد، حفظ آباد و عباس آباد.
3- اردبیل، هیر، شبلو و عباس آباد.
دریاچه نئور یکی از زیباترین دریاچه های کوهستانی کشور محسوب می شود. زمان مناسب بازدید از این دریاچه اواخر خردادماه است. در نزدیکی دریاچه هیچگونه درختی دیده نمی شود و از نظر فیزیکی شبیه به دریاچه تار در دماوند است. زیباترین مسیر دسترسی به آن نیز جاده ای خاکی است که از سوباتان تالش به دریاچه نئور منتهی می شود. این دریاچه و مناطق اطراف آن تحت مدیریت و حفاظت سازمان محیط زیست ایران است.
ماهی قزل آلای رنگین کمان و گونه ای ماهی کپور و همچنین میگوی آب شیرین و گاماروس از مهمترین آبزیان این دریاچه محسوب می شوند. از نکات جالب در این دریاچه یخبندان ۳ ماهه است که آن را در فصول پاییز و زمستان به یک پیست اسکی بزرگ مبدل می کند.

قزل اوزن
[تصویر: 13701603291.jpg]
رودخانه قزل اوزن علاوه بر اهميت اقتصادي بالايي كه دارد به دليل پرآبي، زيبايي و طولاني بودن مسير خود يكي از مهم ترين روخانه هاي کشور است كه در زمينه جاذبه هاي گردشگري نيز اهميت زيادي دارد. به بركت آب فراوان باغ هاي زيبا و سرسبز بسياري در مسير اين رودخانه به وجود آمده كه منظره بسيار زيبايي به حومه شهر زنجان داده است به طوري كه در تمام سفرنامه هاي جهانگردان و مستشرقين از اين رودخانه و زيبايي و سرسبزي مناطق اطراف آن ياد شده است. مسير رودخانه قزل اوزن يكي از مهم ترين گردش‌گاه هاي اهالي زنجان و مناطق اطراف آن يكي از باصفاترين استراحتگاه هاي مسافران مسير شمال باختر كشور است.
سفيدرود يا قزل اوزن يكي از مهم ترين، بزرگ ترين و مشهورترين رودخانه هاي ايران و يك رود دايمي به درازاي 765 كيلومتر و شيب متوسط 3/0 درصد است كه از آبخيزهاي 30 كيلومتري شمال باختري سنندج، دهستان مارال (استان كردستان) سرچشمه مي گيرد. ارتفاع سرچشمه اين رودخانه 2300 متر و ارتفاع ريزشگاه آن 25- متر است. اين رودخانه در ابتداي سرچشمه خود چم هانه گلان نام داشته و مسير حركت آن شمالي است. پس از طي كردن حدود 10 كيلومتر و مخلوط شدن با چندين رودخانه و ريزابه، به نام هاي خنجره، گومرش و چم بناسوره، با نام جديد قزل اوزن به سمت شمال خاوري متوجه مي شود. به طور كلي سفيدرود يا قزل اوزن از استان هاي كردستان، زنجان، آذربايجان خاوري و گيلان عبور مي كند.
رودخانه قزل اوزن در مسير خود ضمن مخلوط شدن با ريزابه هاي بسيار با پيچ و خم هاي متعدد از شهرستان سنندج خارج شده و به دهستان نجف آباد در محدوده شهرستان بيجار وارد مي شود. پس از عبور از اين دهستان در روستاي زرده كمر با چم زر مخلوط مي شود. در روستاهاي قاسم آباد و علي آباد با رودخانه هاي يول كشتي و شوراب درهم آميخته و متوجه خاور مي شود. اين رودخانه پس از پيمودن مسيري نسبتاً طولاني با خروج از شهرستان بيجار وارد محدوده شهرستان خدابنده (قيدار) مي شود. در شهرستان خدابنده از دهستان قشلاقات افشارعبور مي كند و با ريزابه هاي بسياري از جمله شور، چسب و تلوار مخلوط شده و به روستاي محمدآباد وارد مي شود. در اين روستا تغيير مسير داده و به سمت شمال منحرف مي شود. پس از دور زدن كوه شينه داغ و مخلوط شدن با رودخانه خوزان راه اتومبيل‌ رو زنجان - بيجار را قطع كرده، با رودخانه خويين مخلوط شده و رو به سوي شمال باختري به دهستان انگوران در محدوده شهرستان زنجان وارد مي شود. در اين ناحيه با رودخانه هاي لجام گير و انگوران چاي درهم آميخته و پس از آن وارد شهرستان ماه نشان مي شود. اين رودخانه پس از وارد شدن به ماه نشان از مركز اين شهرستان عبور كرده و با رودخانه هاي دربند، قلعه چاي و تلخه رود در هم آميخته و به دهستان چايپاره وارد مي شود. در اين دهستان ابتدا با زنجان چاي و سپس با آجي چاي مخلوط شده و به شهرستان ميانه از محدوده استان آذربايجان خاوري وارد مي شود. در اين قسمت مسيري را به موازات خط آهن تهران - تبريز مي پيمايد و در ايستگاه پل دختر وارد دره قافلانكوه مي شود. در ادامه مسير خود از چندين روستا در استان آذربايجان خاوري عبور مي كند و با رودخانه گرمي و آرپاچاي در شهرستان خلخال (در محدوده استان اردبيل) مخلوط مي شود. با ورود به دهستان خورش رستم با رودخانه كندرچو و شاهرود مخلوط شده و به محدوده شهرستان طارم وارد مي شود.
دریاچهٔ شورابیل
دریاچه‌ای در اردبیل است که در مسیر دانشگاه محقق اردبیلی قراردارد. این دریاچه در گذشته بسیار شور بوده‌ است، ولی امروزه با افزودن آب شیرین به آن از شوری آن کاسته‌اند، به‌طوری که نوعی ماهی قزل آلا در آن پرورش داده می‌شود و گستردگی آن به ۱۸۰ هکتار افزایش یافته است.[۱] این دریاچه دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی بسیاری است که از آن جمله می‌توان به امکانات قایق رانی، پیست دو و میدانی، پیست دوچرخه سواری، باغ وحش، تعدادی هتل‌، یک شهر بازی، و رستورانی در وسط دریاچه اشاره‌کرد.
دریاچهٔ شورابیل درحریم شهری اردبیل قرار دارد و شهرک‌های کوثر، مهر، راه و ترابری، دادگستری، و ولیعصر، و دانشگاه‌های محقّق اردبیلی، پیام نور، و علوم پزشکی، و نیز نمایشگاه بین‌المللی اردبیل در حاشیهٔ این دریاچه قرارگرفته‌اند. جهت اقامت توریست خارجی و میهمانان داخلی هتل شورابیل با درجه‌بندی دوستاره در ساحل شمالی دریاچه و مجتمع توریستی کوثر با درجه بندی سه ستاره و با امکانات چهل وشش واحد سوئیت ویلائی وسالن کنفرانس وسالن همایش ودوباب رستوران .کافی شاپ . کافی نت وسالن ورزشی درزمینی به وسعت ۲۶۱۲۵ متر مربع در ساحل جنوبی دریاچهٔ شورابیل ساخته شده‌است.
تا پیش از افزوده‌شدن آب شیرین به این دریاچه، ساکنان منطقه و به‌ویژه کسانی که از ناراحتی پوستی و درد مفاصل رنج می‌بردند، از گل دریاچه به پوست خود می‌مالیدند و از گل آن به شهرهای دیگر نیز می‌بردند تا مصرف کنند؛ اما از زمانی که آب شیرین به آب دریاچه اضافه شده دیگر خاصیت درمانی خود را از دست داده‌است .
دریاچهٔ شورابیل در حال حاضر یکی از مکان‌های تفریحی اردبیل به شمار می‌رود که در کنار آن شهربازی و فضای سبز بسیاری احداث گردیده‌و شهر بازی سرپوشیده شهر خورشید با امکانات مدرن درسال 1391در ساحل دریاچه افتتاح گردید .
سد يامچي (سد اردبيل)

رودخانه بالخلي چاي از ارتفاعات شرق سبلان سرچشمه ميگيرد و به طرف دشت اردبيل سرازير ميشود. در فصول سيلابي و غير آبياري بخش عظيمي از اين آب به هدر ميرود. اين هرز آب از طريق رود خانه هاي قره سو دره رود به ارس مي ريزد. به دليل وجود اراضي گسترده و حاصل خيز در دشت اردبيل و نياز مبرم به آب در اين منطقه انگيزه مهار اين جريان سطحي هرز رونده بوجود آمد. هدف از طرح سد رفع نيازهاي كشاورزي و آب مصرفي شهر اردبيل مي باشد. سد يامچي تاميين كننده 65 ميليون متر مكعب آب در سال در بخش كشاورزي و 20 ميليون متر مكعب آب در سال يراي مصارف شهري اردبيل مي باشد.

به طور كلي در انتخاب نوع سد ، شرايط توپوگرافي و زمين شناسي محل انتخابي ، وضعيت دسترسي به منابع قرضه ، امكانات اجرايي در دسترس و هزينه اجرايي آن دخيل مي باشند. در مورد سد يامچي با توجه به مطالب ذكر شده گزينه سد خاكي با هسته ناتراواي مياني براي ساختگاه اين سد مناسب ترين است. سازه هاي هيدروليكي اين سد مشتمل بر تاسيسات آبگيري، تخليه كننده هاي عمقي مخزن، سيستمهاي تخليه سيلاب و انحراف موقت آب حين عمليات ساختماني سد مي باشد. در مورد انحراف آب 2 گزينه مورد بررسي قرار گرفت: يكي استفاده از تونل و ديگري گالري كندوپوش مي باشد. با توجه به عرض زياد بستر (حدود400متر) و همچنين ضخامت كم آبرفت و با در نظر گرفتن اينكه حفاري در پي سد دامنه گسترده اي نخواهد داشت گالري كندوپوش به عنوان يك گزينه قابل مطالعه جهت انحراف آب و سپس به عنوان يكي از اجزاي سيستم آبگيري و تخليه تحتاني شناخته شده و مورد بررسي قرار گرفت. موقعيت گالري مزبور با توجه به سنگ بستر با حداقل عمليات حفاري در جناح راست در نظر گرفته شد طول گالري حدود 350 متر مي باشد. گزينه ديگر در مورد انحراف آب از طريق تونل مي باشد. اجزا طرح در اين سيستم شامل دو تونل در جناح چپ با قطر اسمي 3/2 متر در تركيب با فرازبندي با ارتفاع ظاهري 10/5 متر و رقوم تاج 1401/5 جهت انحراف آب در نظر گرفته شد. طول تونل ها به ترتيب برابر 450 و 420 متر مي باشد. ظرفيت سيستم تخليه تحتاني در حدود 40 متر مكعب در ثانبه در نظر گرفته شده است كه از اين طريق تخليه مخزن طي مدتي كمتر از 40 روز امكان پذير خواهد بود. همچنين با باز نگهداشتن اين دريچه كنترل تراز مخزن سد زير رقوم 14/5 هنگام ورود سيلابي با دبي حداكثر حدود 70 متر مكعب در ثانيه به راحتي عملي مي باشد.